Dla rolników
 

 

 

Więcej informacji MODR na stronie www.modr.mazowsze.pl


 

Informacje dotyczące oszacowania szkód w wyniku suszy rolniczej

Wójt Gminy Młodzieszyn, w związku z otrzymaną informacją od Wojewody Mazowieckiego z dnia 17.07.2023 r. dotyczącą uruchomienia możliwości szacowania szkód powstałych w wyniku suszy przez gminne komisje, informuje poszkodowanych rolników o możliwości składania wniosków w celu oszacowania szkód w uprawach.
Zależy nam na czasie, a także na tym, aby każdy kto został poszkodowany mógł w terminie złożyć stosowny wniosek i otrzymać raport, który będzie jednym z dokumentów, który umożliwi Państwu uzyskanie pomocy finansowej. Wniosek należy pobrać, uzupełnić i dostarczyć do Urzędu Gminy Młodzieszyn.

Druki wniosków można pobrać poniżej lub w formie papierowej w Urzędzie Gminy Młodzieszyn.

Proszę pamiętać, że do czasu przeprowadzenia przez komisję wizji na miejscu wystąpienia szkód nie może być dokonana likwidacja ani zbiór uprawy oraz we wniosku wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo do ARiMR. Załącznikiem składanym do Urzędu Gminy jest kopia wniosku o przyznanie płatności na 2023 r. wysłanego do ARiMR.

Ponadto informujemy, że w przypadku chęci uzyskania protokołu/kalkulacji z oszacowania szkód producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji publicznej „Zgłoś szkodę rolniczą”.

Aplikacja dostępna jest pod linkiem: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

Do uzyskania pomocy suszowej nie jest konieczne złożenie wniosku o szacowanie do Urzędu Gminy, natomiast konieczne jest złożenie wniosku przez aplikację.

Oszacowanie szkód tylko przez komisję, z pominięciem aplikacji suszowej, nie będzie uprawniało do uzyskania pomocy suszowej.

Poniżej link do tabeli przedstawiającej zagrożenie wystąpienia suszy w poszczególnych uprawach dla terenu Gminy Młodzieszyn w zależności od kategorii gleby:

https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1428042/

ZAŁĄCZNIK 1 – POBIERZ: Pismo Wicewojewody informujące dot. suszy

Załącznik nr 10 Wniosek o oszacowanie szkód w wyniku wystąpienia suszy rolniczej.


Wybory do Izb Rolniczych

Uprzejmie informuję, że uchwałą Nr 2/2023 Krajowej Rady Izb Rolniczych z  dnia 22 lutego 2023 r. w sprawie zarządzenia wyborów do walnych zgromadzeń izb rolniczych  wybory do izb rolniczych odbędą się 24 września 2023 r.

  Zgodnie z kalendarzem wyborczym termin zgłoszenia kandydatów na członków Powiatowych Izb Rolniczych upływa 4 września 2023 r.

 Na podstawie przepisów ustawy o izbach rolniczych kandydować mogą osoby będące płatnikiem podatku rolnego ( rolnicy), których poprze co najmniej 50 członków izb rolniczych (rolników). Zgłoszenia kandydatów przyjmować będzie Okręgowa Komisja Wyborcza nr 243 z siedzibą w Urzędzie Gminy w Młodzieszynie w pokoju nr 13.

 

 

 

W związku z podjęciem przez Krajową Radę Izb Rolniczych uchwały nr 2/2023 z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie zarządzenia wyborów do walnych zgromadzeń izb rolniczych,
Urząd Gminy Młodzieszyn informuje, że termin wyborów został wyznaczony na dzień 24 września 2023 roku.

Jednocześnie udostępniamy treść w/w Uchwały wraz terminarzem wykonania poszczególnych czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów do walnych zgromadzeń izb rolniczych.

Uchwala KRIR terminarz wyborczy 2023

OBWIESZCZENIE
Okręgowej Komisji Wyborczej Nr 243
w Młodzieszynie
z dnia 8 września 2023 roku

Na podstawie § 14 ust.3 Uchwały nr 1/2023 Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Okręgowa Komisja Wyborcza podaje do publicznej wiadomości
osób uprawnionych, że głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych
członków rady powiatowej komisja okręgowa uznaje zarejestrowanych
kandydatów. W tym przypadku w wyborach do Rady Powiatowej
Mazowieckiej Izby Rolniczej Powiatu Sochaczewskiego, zarządzonych na
dzień 24 września 2023 roku, za wybranych członków Rady Powiatowej
Mazowieckiej Izby Rolniczej Powiatu Sochaczewskiego z gminy Młodzieszyn
uznaje się zgłoszonych kandydatów:
1. Rotbart Elżbieta, lat 52, zam. Kamion Podgórny,
(nazwisko, imię/imiona, wiek, miejscowość)
2. Stobiecki Roman, lat 48, zam. Witkowice.
Przewodniczący
Okręgowej Komisji Wyborczej
/-/ Michał Znajdek


Powszechny Spis Rolny 2020 – raport z wyników

Podsumowanie wstępnych wyników PSR 2020 w zakresie podstawowych informacji dotyczących użytkowania gruntów, powierzchni zasiewów, pogłowia zwierząt gospodarskich, środków produkcji oraz struktury dochodów gospodarstw domowych z użytkownikiem gospodarstwa indywidualnego. Porównanie podstawowych danych z wynikami PSR 2010.



WAŻNA informacja dla rolników – WNIOSKI OBSZAROWE

Do 17 czerwca wydłużony został termin na złożenie wniosku o dopłaty bezpośrednie oraz płatności obszarowe PROW w kampanii 2021 – otwórz

SZCZEGÓŁY


Usługi dla Rolnika

https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-rolnika


ARiMR przypomina – wypalanie traw grozi utratą dopłat

Z nastaniem przedwiośnia rośnie zagrożenie pożarowe związane z wypalaniem traw. Warto przypomnieć, że proceder ten jest niezgodny z prawem i grożą za niego surowe sankcje karne oraz cofnięcie dopłat wypłacanych przez ARiMR.

Jak groźny jest pożar łąk, można było przekonać się wiosną ubiegłego roku, kiedy płonęły tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a akcja gaśnicza trwała kilkanaście dni. Mimo że od wielu lat ARiMR, Straż Pożarna i inne instytucje przestrzegają przed wypalaniem traw, co roku znajdują się osoby, które lekceważąc te apele, za nic mają stwarzanie bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt i niszczenie środowiska naturalnego.

Pozytywne skutki wypalania traw to mit

Wbrew obiegowej opinii wypalanie nie powoduje bujniejszego odrostu traw. Nie poprawia też jakości gleby. Co więcej, w znacznym stopniu obniża wartość plonów. Po przejściu pożaru gleba staje się jałowa i potrzebuje nawet kilku lat,
aby powrócić do stanu sprzed kataklizmu.

Pożar jest tragiczny w skutkach dla całego ekosystemu – zniszczona zostaje nie tylko warstwa życiodajnej próchnicy, giną również zwierzęta. Podpalanie traw bywa często przyczyną pożarów lasów i zabudowań gospodarczych, w których życie tracą także ludzie.

Surowe kary – grzywna a nawet więzienie

Zakaz wypalania traw określony został w Ustawie o ochronie przyrody oraz w Ustawie o lasach, a Kodeks wykroczeń przewiduje za to karę nagany, aresztu lub grzywny, której wysokość może wynieść od 5 tys. do 20 tys. zł. Co więcej, jeśli w wyniku podpalenia trawy dojdzie do pożaru, który sprowadzi zagrożenie utraty zdrowia lub życia wielu osób albo zniszczenia mienia wielkich rozmiarów, wtedy sprawca – zgodnie z zapisami Kodeksu karnego – podlega karze pozbawienia wolności nawet
do 10 lat.

Wypalanie traw to też ryzyko utraty dopłat

Oprócz wspomnianych sankcji wypalającemu grożą również dotkliwe kary, które nakładać może Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zakaz wypalania gruntów rolnych jest jednym z warunków, których rolnicy zobligowani są przestrzegać, aby móc ubiegać się o płatności bezpośrednie oraz płatności obszarowe w ramach PROW 2014-2020. W przypadku jego złamania ARiMR może nałożyć na rolnika karę finansową zmniejszającą wszystkie otrzymywane przez niego płatności o 3 proc. W zależności od stopnia winy, może zostać ona obniżona do 1 proc. bądź zwiększona do 5 proc. Jeszcze wyższe sankcje przewidziane są dla tych, którzy świadomie wypalają grunty rolne – muszą oni liczyć się z obniżeniem płatności nawet o 25 proc. Agencja może również pozbawić rolnika całej kwoty płatności bezpośrednich za dany rok, jeśli stwierdzone zostanie uporczywe wypalanie przez niego traw.

Skip to content